Nordic58_logo
HÄLSONYTT
Nyheter, Artiklar, Projekt och Events

Våra hälsoguider skall skapa ett intresse hos kunden för den egna hälsan

Detta med hjälp av Vitastiq som ger en vägledning över kroppens vitamin & mineralnivåer. Dessa nivåer är en av nycklarna för kroppens förmåga att ta hand om sig själv.

I vår testgrupp på 20 personer ser vi att många behöver både mer vitaminer och mineraler än de får i sig via kost och via sina kosttillskott. Att personer som tränare hårt behöver ännu mer näringsrik kost eller behöver vara ännu mer strategisk i sina kosttillskotts intag.

För er som vill veta mer
Kan varmt rekommendera alla er att köpa e-boken ”Din guide i kosttillskottsdjungeln” av Martina Johansson.

Den kostar endast 19,90kr, och finns att köpa här.

För dig som vill undersöka vad brister kan leda till och vad som är de rekommenderade dagsintagen, terapeutiska doser osv, finns det en mycket välkänd bok som heter ”Näringsmedicinska Uppslagsboken” skriven av Peter Wilhelmsson. Vill man göra det enklare
för sig, sök i näringsguiden.

Det är kurera.se som har den möjligheten, råden som kommer när du söker via deras hemsida kommer ifrån Peter Wilhelmssons bok. Det är bara att skriva in den vitaminen eller mineralen du undrar över i "Sök i näringsguiden", så finns det mängder att läsa.

Äter du varierad kost får du i dig de vitaminer och mineraler som du behöver via maten men ibland kan det behövas ett tillskott eller en korrigering av din kost. Det kan vara om du till exempel tränar mycket, om du är vegan, vegetarian eller gravid.


Vitaminer och antioxidanter

För att må bra behöver vi vitaminer. Vitaminer behövs i mycket små mängder men är livsnödvändiga eftersom vi inte själva kan tillverka dem. Vilka ämnen som definierats som vitaminer har skiftat genom åren. Nu räknas 13 ämnen som livsnödvändiga vitaminer. Läs mer om vitaminer och antioxidanter här.

Salt och mineraler
För att må bra behöver vi mineraler. Mineraler behövs i små mängder men är livsnödvändiga eftersom vi inte själva kan tillverka dem. Brist på mineraler kan ofta ge specifika sjukdomssymtom samtidigt som stora mängder också kan vara skadligt. För vissa ämnen är det relativt liten marginal mellan vad som är nyttigt för kroppen och vad som kan leda till negativa effekter, exempel på detta är koppar, jod och selen. Det är ofta svårt att komma upp i för höga intag från livsmedel men det kan ske med kosttillskott. Läs mer om salt och mineraler här.

VitaStiq
Ger dig möjlighet att mät dina vitamin & mineralvärden.
Läs mer om de vitaminerna och mineralerna som VitaStiq mäter.

En mycket spännande produkt!
Där du på några minuter kan du läsa av 26 av dina mineral och vitamin nivåer.

Detta utan att behöva sticka dig eller skicka iväg prover.
Allt du behöver göra är att installera VitiStiq app'n på din mobil eller platta och använda VitaStiq pennan.

Ett bra hjälpmedel för dig som vill kunna balansera din kost, dina intag av kosttillskott för att optimera ditt välmående.

Läs mer här

Under hösten 2019 får några av er avnjuta en underbar helg i vårt vackra Bohuslän! Ni kommer njuta av både härliga spabehandlingar och nyfångat från havet! Alla som är med och tävlar kommer vinna produkter eller rabatterbjudande ifrån Crystal Oil eller Vitastiq.


Lycka till!

Läs mer

En studie som är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Pediatriks, visar att gravida som intar tillräckligt med omega 3 DHA får friskare och sundare barn med ett starkare imunförsvar.
 

Över 800 gravida kvinnor fick omega 3 DHA under graviditeten, och de nyfödda barnen blev regelbundet undersökta under de 6 första månaderna. Resultatet visar att barn till mödrar som intog rikligt med omega 3, fick barn som hade ett långt starkare immunförsvar och en kortare sjukdomsbild.

Efter 6 månaders var barnen till de mödrarna som åt Omega 3  mycket bättre motstånds karaftiga mot förkylningssymptomer som feber, hosta och svårigheter med andningen

Källfakta: Prenatal docosahexaenoic acid supplementation and infant morbidity: randomized controlled trial.  Imhoff-Kunsch et al., Pediatrics, 2011 Sep;128(3):505-12.

Brist på magnesium kopplas oftare och oftare till bland annat lätt hyperaktivt beteende. Flera studier visar att barn med milt hyperaktivt beteende har lägre magnesium status än andra barn. I en stor studie av 116 barn med hyperaktiva beteende, hade 95% en för låg nivå av "hjärnans mineral."

En annan studie jämförde en grupp av barn, som både fått standardbehandling för enkelt hyperaktivt beteende samt komplettering med magnesium, med en annan grupp av barn som fick bara vanlig behandling.

De barn som samtidigt fick magnesiumtillskott hade en signifikant förbättring av deras beteende.
Den grupp av barn som bara fick behandling hade faktiskt försämrats sitt tillstånd.
Det har också gjorts studier som visar att en kombination av magnesium och vitamin B6 är ännu bättre än de två ensamma, både för barn, ungdomar och vuxna med milt hyperaktivt beteende.
Magnesium – hjärnans viktigaste mineral?
Magnesium är involverad i över 300 olika reaktioner i våra kroppar, och kanske hjärnans viktigaste mineral. Tyvärr har de flesta människor i västvärlden för lågt intag av denna mineral. Det finns bevis för att det delvis bidrar till att motverka hyperaktiva beteende. Det håller också din hjärna ung och frisk när vi åldras.
Det har i flera studier funnit ett stort sammanhang gällande att magnesiumbrist kan leda till kognitiva förändringar och ofta återkommande dåligt minne hos äldre människor. Ytterligare tillskott av detta mineral har visat sig ge en bättre inlärningsförmåga och minne hos dessa äldre.
Magnesium är också viktigt för kroppen och vår hjärna kommer att kunna utnyttja de viktiga omega-3-fettsyror på bästa möjliga sätt.
Det är inte utan anledning som Crystal Mind innehåller också detta mineral - kanske hjärnans viktigaste mineral.
Din kropp är (oftast) smartare än du är. När stressen blir övermäktig och orken börjar tryta är det viktigt att lyssna på kroppens varningssignaler.

Här är 9 tecken på att du snart kan vara utbränd


Utbrändhet, eller utmattningssyndrom som det också heter, förväxlas ofta med depression eftersom de båda tillstånden kan ge likartade symtom.
Men det finns en viktig skillnad: Utbrändhet är relaterad till någon form av stress, medan depression är en känsla av allmän nedstämdhet. Du kan alltså göra något åt det – innan det är för sent.
Den amerikanska psykologen Paula Davis-Laack har listat nio varningssignaler som du bör vara uppmärksam på i samband med onaturlig orkeslöshet.
1. Ditt omdöme sviktar
Alla uppgifter, även de små, upplevs som enorma och svåra att hantera. Du drabbas av känslomässiga reaktioner på både bagateller och stora kriser.
2. Du är ständigt trött
Du är kroniskt trött och har alltid ett underskott på energi. Pressen på dig, lite oavsett vad det gäller, känns enorm och det spelar ingen roll vilken dag i veckan det är: du är lika utmattad på måndagen efter en helgs vila som du var på fredagen efter en hel arbetsvecka.
3. Du blir lätt sjuk
Du lever på adrenalin, men när energin tar slut kraschar du. Resultatet blir att ditt immunförsvar bryts ner. Huvudvärk, magvärk, influensa, hjärtklappning – plötsligt drabbas du av allt samtidigt (plus att du drabbas av tankar att det där halsontet eller lilla eksemet egentligen är någon dödlig sjukdom. Det är det allt som oftast inte – men det är en supervanlig tanke och reaktion när kroppen vill varna för att det är för mycket som sker just nu)
4. Du har tappat entusiasmen
Din entusiasm för dina uppgifter, både på jobbet och i livet, har bleknat. Där du tidigare la ner hela ditt hjärta gör du nu bara precis det du behöver. Du känner ingen livsglädje och tänker att folk ändå inte bryr sig. Du känner dig lustlös.
5. Du hinner aldrig ta paus
Det finns ingen tid för avkoppling eller återhämtning i ditt liv, något som är en oerhört viktig komponent för bra hälsa. Du hinner aldrig andas ut eller sitta ner och bara känna efter hur du mår. Och även om du har lite tid rent minutmässigt så känns den aldrig lång nog.
Cissi Elwin om utbrändheten: ”Jag bet ihop och körde på”
6. Du får inget vettigt gjort
Ineffektivitet är en återkommande känsla. Ingenting blir gjort – fast du hela tiden har jättemycket att göra och ständigt är upptagen. Detta kan dessutom göra att din självkänsla rasar.
7. Du lever inte i nuet
Din kropp är avtrubbad och du känner dig inte längre närvarande i nuet. Du kan inte ta in upplevelser som känslor, dofter eller smaker på samma sätt som tidigare.
8. Du retar dig på detaljer
Perfektion är starkt förknippad med utbrändhet. Strävan efter att allt ska vara perfekt tömmer dig på energi. Du fixerar dig vid detaljnivån och kan inte se övergripande på situationen.
9. Du känner dig överhopad av arbete
Du upplever att resurserna är ojämnt fördelade och att allt arbete lastas på dig, både på arbetsplatsen och hemma. Detta gör dig sur och irriterad och du känner dig mycket orättvist behandlad.
Källa: Psychology Today, allas.se

support@nordic58.se

+46 736 20 09 78